Bastiaan Mokkink in tien punten
Bastiaan is telg uit een geslacht van docenten Nederlands. Volgens de overlevering werd het Groene Boekje vroeger door de Olvarit geprakt.
Zo iemand die opgroeide toen de telefoons nog een draad en draaischijf hadden. De tijd dat iedereen nog fatsoenlijk taalonderwijs kreeg.
De schrijfloopbaan begon als tiener bij het Deventer Dagblad (De Stentor). Dit vormde de springplank voor een reeks schrijfavonturen in de journalistiek, reclame en online marketing.
Bastiaan was op de ondernemersopleiding de enige die geen miljonair wilde worden, maar bedrijvendokter/auteur, om diezelfde ondernemers in het zadel te helpen. Die vlieger gaat nog steeds op.
Sinds 2014 was hij copywriter in loondienst bij online marketingbureaus en werd vaak gedetacheerd. Klantnamen noemen mag niet, maar er zitten onder meer een Amerikaanse universiteit en shirtsponsors uit het betaalde voetbal tussen.
Bastiaan won diverse dicteewedstrijden en verhalenwedstrijden, een cabaretmarathon en de Nationale Geheugentest. Ook ontving hij de onderscheiding ‘Staatsman van Deventer’ bij de Deventer Kennisquiz.
Mokkink gaf taaltrainingen aan belastingambtenaren en gemeenteambtenaren.
Als beroepskracht en freelancer bij schouwburgen en poppodia leerde hij alles over creatieve zero-budget-marketing. Hij en u plukken daar nu de vruchten van.
Bastiaan organiseerde vroeger het Groot Deventer Dictee in het stadhuis, zie: de Volkskrant. Ook was hij medeoprichter van Dictees.nl, in woorden gemeten de grootste taalwebsite van Nederland.
In 2019 werd het tijd om te oogsten. Na 33 jaar schrijven in opdracht werd Copyvilla geboren.
Vier citaten uit interview Stadinbedrijf met Bastiaan Mokkink
Wie verkocht vroeger niet zijn overtollige speelgoed op de kinderkleedjesmarkt? Ik ook, maar zonder het te weten paste ik als kleuter toe wat in marketingboeken staat. Door middel van ´boerenslimheid´ kwamen er meer kwartjes in mijn spaarvarken dan bij de anderen. Nu help ik ondernemers op dezelfde manieren klanten veroveren.
Als je iets doet, doe het dan goed, of doe het niet.
Woorden moeten net als stokoude popsongs in één keer in hoofd en hart zitten. Een tekstschrijver kan net als popklassiekers het hart en het ‘reptielenbrein’ van mensen raken. Als sfeercomponist en informatie-architect tegelijk.
Ik lever een klant graag een precisiebombardement in plaats van een schot hagel. Zodat die vervolgens klanten verovert met een Armada in plaats van een plastic bootje. Want de klant wil natuurlijk ook liever een schip vol goud dan een schuit met zure appels.